Misoprostol kan overmatige baarmoedercontracties veroorzaken die mogelijk niet reageren op weeënremmers

Misoprostol (Misodel), een medicijn dat wordt gebruikt om de bevalling in te leiden, kan overmatige baarmoedercontracties (uteriene tachysystole) veroorzaken. Deze overmatige baarmoedercontracties reageren mogelijk niet op weeënremmers. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) adviseert gynaecologen om in deze situatie direct het gebruik van Misodel te beëindigen.
 
Advies aan zorgverleners
Om het risico op uteriene tachysystole te verminderen moet Misodel in de volgende situaties direct worden verwijderd:

  • Bij aanvang van de bevalling: ritmische, stevige weeën en dilatatie van de baarmoederhals en/of op zijn laatst bij een ontsluiting van 4 cm
  • Bij overmatige of verlengde weeën
  • Bij bezorgdheid over de veiligheid van moeder en/of ongeboren baby
  • Als er 24 uur voorbij zijn na het inbrengen van Misodel

Zorg ervoor dat u voorbereid bent op het toedienen van een tocolyticum (weeënremmer) na het verwijderen van het middel met misoprostol.

Het voorgaande wordt zo spoedig mogelijk verwerkt in het Farmacotherapeutisch Kompas.

Geneesmiddel(en)

misoprostol (vaginaal) - Misodel prostaglandine-e analoga

Zie ook

Externe links